Vintage - Sillburk med Teaklock Georg Wide


Jämför produkt Vintage - Sillburk med Teaklock Georg Wide online innan du handlar. Vi har samlat nödvändig information om produkten Vintage - Sillburk med Teaklock Georg Wide i kategorin Krus Mat Livsmedel här hos oss.

Produktinformation

Sillburk med teaklock formgiven av Georg Wide. Proveniens Albin Kristensson.BruksslitageProdukterna från Cervera Vintage är av sin natur älskade och välanvända och säljs därför i befintligt skick.

Detta innebär att vi inte kan erbjuda öppet köp på dessa produkter, utan endast 14 dagar ångerrätt. Din produkt omfattas självklart av lagstadgad reklamationsrätt. .

Se gärna också

Gustavsberg - SÅLD "Pyro" Burk "Risgryn"

Burk med lock och dekoren "Risgryn" ur serien "Pyro" formgiven av Wilhelm Kåge för Gustavsberg. Proveniens Albin Kristensson.

Bruksslitage

Produkterna från Cervera Vintage är av sin natur älskade och välanvända och säljs därför i befintligt skick. Detta innebär att vi inte kan erbjuda öppet köp på dessa produkter, utan endast 14 dagar ångerrätt. Din produkt omfattas självklart av lagstadgad reklamationsrätt.

Läs mer

Från kunskapsbanken

Vintage

Vintage härstammar från latinet, där det betyder vinskörd (vin-tid) och ursprungligen syftat på vin gjort på druvor från samma år. Betydelsen har senare utökats till "äldre fin kvalitet eller årgång" eller "äldre", ursprungligen enbart om vin, men på senare tid även om andra typer av varor, såsom klädesplagg, bilar (särskilt från åren mellan världskrigen, till skillnad från äldre som kallas veteranbilar), musik och musikinstrument, böcker, filmer och så vidare.I Frankrike syftar vintage (uttalas vintεdʒ, vε̃tεdʒ eller vε̃ta:ʒ) på vin (ursprungligen portvin) som är gjort enbart eller huvudsakligen av druvor från ett visst år (på svenska årgångsvin). Termen används även, något oegentligt, för finare vin som är lagrat och oftast gjort på de bästa druvorna. I England har uttalet anglifierats till vintidʒ. I modesammanhang syftar vintage på kläder från en annan era, exempelvis sent 1800-tal eller 1960-tal. Ibland hävdas att kläder bör vara minst 25 år gamla för att kallas vintage, men åsikterna om detta går isär. I USA förekommer det att kläder från "grunge-eran" säljs som 1990-talsvintage. På auktionssajter som till exempel E-bay och Tradera används termen vintage ibland felaktigt som synonym till retro vid klädförsäljning. Detta är dock missvisande, eftersom begreppet retro innebär att plagget är nyproducerat i en tidigare tidstypisk stil (exempelvis 1960-talsinspirerade klänningar eller förkläden i 1950-talsstil). Till exempel kan ett nyproducerat plagg som säljs i en klädesbutik inte vara vintage, men kan däremot vara i retrostil. Inom möbelbranschen används termen vintage ofta för grövre trä-liknande stuk på skivor och material. Inom fotoindustrin används begreppet repro för att syfta på nyproduktion av fotografier baserad på äldre original.

Medium

Ett medium är något som kan lagra, förmedla eller överföra information. Bild, text, tal och ljud är de vanligaste verktygen vid förmedling via medierna och dessa engagerar enbart synsinnet och hörseln. Känselsinnet används i medieringssammanhang för brailleskrift eller braillebilder för människor med nedsatt syn eller blindhet. Vanliga medier är television, video, film, radio, musik-cd, tidningar, tidskrifter, böcker, datorspel, Internet, telefon m.m. Även exempelvis språk, matematik, lagstiftning, har abstrakta system och strukturer i sig som gör att de fungerar som verktyg, medel, medier, för kommunikation. Ett massmedium är ett meddelelsemedel som samtidigt kan nå många människor, till exempel en tidning, radio, TV, Internet, eller en person som talar till många människor, exempelvis en programledare eller lärare. Ett etermedium är en informationskanal som använder radiovågor, det vill säga radio och TV. Namnet kommer av att man i radioteknikens barndom trodde att radiovågorna förmedlades genom rymden av ett osynligt ämne som man kallade eter. Multimedia kallas kombinationer av olika mediumtyper, främst interaktiva datortillämpningar där bild, text och ljud samverkar, till exempel interaktiva uppslagsverk eller läromedel på cd eller dvd, men även konstverk kan använda multimedier. Interaktiva medier är sådana medier som mottagaren kan samverka med, styra eller förändra, till exempel datorspel, uppslagsverk som Wikipedia, Internet och interaktiv tv.

Inomhusklimat

Begreppet inomhusklimat täcker in flera faktorer som påverkar förhållandena inomhus. För utrymmen där människor vistas kan dessa delas in i fysiska och mänskliga faktorer. De viktigaste fysiska miljöfaktorerna är: Värme Luft Ljus LjudFör att uppnå ett behagligt inomhusklimat måste temperaturen inomhus upplevas som precis lagom, det skall inte vara för kallt men inte heller för varmt. I praktiken innebär detta en temperatur mellan 20 och 24 °C. Luften måste upplevas som frisk och ren, det vill säga att den skall vara så fri från föroreningar som möjligt och inte störa luktsinnet. Minimum 0,35 liter/s per m2 uppvärmd yta eller 10-15 liter/person. Mer om radonkoncentrationen överstiger 200 Bq/m2. Ljusmängden skall upplevas som tillräcklig, utan att blända eller flimra. Ljudmiljön skall också upplevas som behaglig, fri från buller och andra störande ljud. I praktiken innebär detta minimum ljudklass C i bostäder och lokaler. De mänskliga faktorerna är: Psykologiska BeteendestyrdaOm en person är nöjd med sitt arbete är hon mindre känslig för avvikelser i de fysiska faktorerna på arbetsplatsen som att det är för kallt eller otillräckligt med ljus. Detta är ett exempel på betydelsen hos psykologiska faktorer. En person som är van att ha shorts och t-shirt hemma men byxor och tröja annars, kan uppleva att det är för varmt hos grannen; trots att temperaturen hos grannen är samma som hemma. Detta är ett exempel på den beteendestyrda faktorn.